Plastyka biustu

Plastyka biustuCiąża, karmienie piersią, spora utrata masy ciała, upływ czasu czy działanie grawitacji mogą niekorzystnie wpływać na wygląd biustu, powodując wiotczenie skóry i utratę krągłego kształtu. Dla wielu kobiet jest to bardzo trudne do zaakceptowania i wiąże się z utratą komfortu psychicznego, zaniżoną samooceną czy spadkiem pewności siebie. Dzięki chirurgii plastycznej istnieje możliwość odwrócenia negatywnych zmian w wyglądzie piersi. Pacjentki, których dotknął problem opadania piersi, mogą rozważyć poddanie się zabiegowi podniesienia piersi (inaczej nazywanym plastyki biustu lub mastopeksją).

Przywrócenie kształtu i jędrności biustu

Podniesienie piersi to zabieg chirurgiczny, podczas którego usuwany jest nadmiar skóry, kompleks brodawka-otoczka przemieszczany jest w prawidłową, wyższą pozycję, a piersiom przywraca się jędrność oraz ładny, krągły kształt. Podczas plastyki biustu chirurg plastyczny wykonuje cięcia, które uzależniona są od stopnia opadania piersi (wyróżniamy 3 stopnie – rys.1) i dostosowanej do piersi pacjentki techniki. Zabieg wykonywany jest w znieczuleniu ogólnym i trwa około 3 – 4 godzin. Bezpośrednio po plastyce biustu pacjentka jest hospitalizacja. Założone podczas operacji podniesienia piersi szwy należy usunąć w odpowiednim, wyznaczonym przez lekarza czasie, chyba że zostały zastosowane szwy rozpuszczalne.

Ryzyko i przygotowanie do zabiegu

Tak jak każdy zabieg w znieczuleniu ogólnym, tak i plastyka biustu nie pozostaje obojętna dla organizmu i może wiązać się z powikłaniami. Niezwykle ważna jest tu rola doświadczonego chirurga plastyka. Przed podjęciem ostatecznej decyzji, czy pacjentka może poddać się zabiegowi podniesienia piersi, lekarz powinien dokonać wywiadu, ogólnej oceny stanu zdrowia i zlecić szczegółowe badania, m.in. morfologię, układ krzepnięcia, USG piersi, czy EKG. Dzięki temu można zminimalizować ewentualne ryzyko powikłań i innych, niepożądanych skutków. Bardzo ważne jest również odpowiednie przygotowanie do zabiegu i ścisłe stosowanie się do zaleceń lekarza.

Rekonwalescencja

Bezpośrednio po zabiegu piersi mogą być obrzęknięte i bolesne. W zmniejszeniu tych dolegliwości powinny pomóc doustne środki przeciwbólowe i bielizna modelująco-uciskowa. W trakcie kilku tygodni po operacji niezbędne jest noszenie specjalnego biustonosza, który w odpowiedni sposób podtrzymuje piersi. Pacjentka, która jest w trakcie rekonwalescencji po zabiegu podniesienia biustu, powinna bezwzględnie stosować się do wskazań lekarza – przez pierwsze tygodnie należy m.in. unikać czynności, które wymagają wysiłku fizycznego i zrezygnować z uprawiania sportu. Nie jest wskazane również korzystanie z sauny, z solarium i intensywna ekspozycja na słońce.