Innowacyjne kuracje komórkami macierzystymi

Komórki macierzyste to takie komórki w naszym organizmie, które mają zdolność do samoodnawiania i przekształcania się w inne typy komórek. Rozróżniamy kilka typów komórek macierzystych, ze względu na ich pochodzenie mówimy o komórkach zarodkowych lub somatycznych (czyli dojrzałego człowieka), a w zależności od możliwości zróżnicowania się w inne komórki i tkanki wyróżniamy komórki: toti-, pluri-, multi- i unipotencjalne. Bardzo dobrze już poznane są krwiotwórcze komórki macierzyste w szpiku, które dają początek czerwonym i białym krwinkom. Ale komórki macierzyste znajdują się w każdej tkance ludzkiego organizmu. Wiadomo, że tkanka tłuszczowa jest najlepszym znanym źródłem dojrzałych komórek macierzystych, zarówno pod względem liczebności jak i dostępności  w porównaniu np. do szpiku kostnego. Z tłuszczowymi komórkami macierzystymi wiąże się duże nadzieje na rozwój terapii komórkowej i medycyny regeneracyjnej.

Do czego można je wykorzystać?

Komórek macierzystych użyto już do terapii wielu chorób hematologicznych i onkologicznych, a także w kardiologii, neurologii, urologii i szeroko pojętych chorobach wewnętrznych. Na szczególne podkreślenie zasługują zastosowania w chirurgii plastycznej, takie jak odtwarzanie ubytków różnego pochodzenia, poprawa jakości blizn, chirurgia estetyczna. Zabiegi przywracają utraconą objętość twarzy (miękki lifting twarzy), odwracają oznaki starzenia. Terapia ta jest również dobrym rozwiązaniem w przypadku pewnych zniekształceń pooperacyjnych, pourazowych, blizn z ubytkiem tkanek miękkich różnych okolic ciała. Własny tłuszcz – tkanka tłuszczowa, stanowi naturalny wypełniacz. Nie ma ryzyka reakcji alergicznej organizmu. Dodatkowo zawarte w niej komórki macierzyste posiadają niepowtarzalne właściwości regeneracyjne oraz rewitalizujące.

Jak pozyskuje się i przeszczepia tłuszczowe komórki macierzyste?

Przeszczep tkanki tłuszczowej jest procedurą od dawna wykorzystywaną w chirurgii plastycznej, zarówno w zabiegach rekonstrukcyjnych, jak i estetycznych. Zabieg polega na wykorzystaniu własnej tkanki tłuszczowej, którą pobiera się najczęściej z brzucha, ud, kolan. Pozyskaną tkankę tłuszczową opracowuje się i oczyszcza, a dopiero potem przeszczepia w określoną okolicę. Przeszczep tkanki tłuszczowej usuwa tłuszcz z miejsc niepożądanych i przenosi go do miejsc, w których go brakuje.